Διακονίες / Παρουσία στην πόλη / Φεστιβάλ Bach

Φεστιβάλ Bach

Το 2007 η εκκλησία μας ξεκίνησε ένα νέο μουσικό θεσμό στην πόλη μας, το φεστιβάλ Bach. Ο διάσημος αυτός μουσουργός ήταν γνωστός για τη βαθιά πίστη του στο Θεό. Στη Διαμαρτυρόμενη παράδοση θεωρείται ο γνησιότερος εκφραστής της αισθητικής και της πνευματικότητάς της. Η ιδιαιτερότητα του φεστιβάλ είναι ότι τα έργα του Bach εκτελούνται στο αρχικό και αυθεντικό τους πλαίσιο, δηλαδή στο λατρευτικό πλαίσιο της εκκλησίας. Καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ είναι ο Χρήστος Παρασκευόπουλος και μέλη της επιτροπής η Έρση Αντωνιάδου και ο Γιάννης Μαρκουλής.

Γιατί μας αρέσει ο Μπαχ;

του αιδ. Γιώτη Κανταρτζή

Ίσως να περιμένατε να διαβάσετε ότι ο Μπαχ μας αρέσει επειδή είναι ο κατεξοχήν συνθέτης που συνέθεσε θρησκευτικά έργα για να ερμηνευτούν μέσα στο πλαίσιο της διαμαρτυρόμενης λατρευτικής παράδοσης. Ή επειδή οι στίχοι των έργων του είναι γεμάτοι με αλήθειες από την Αγία Γραφή. Όμως όσο σημαντικοί κι αν είναι αυτοί οι λόγοι, υπάρχει κάποιος άλλος ακόμη πιο σημαντικός, και αυτόν θα προσπαθήσω να περιγράψω στις λίγες αυτές σειρές.

Πριν καιρό διάβασα για ένα μουσείο σε κάποιο πανεπιστήμιο, που χτίστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να σηματοδοτεί την μεταμοντέρνα αντίληψη. Είχε πόρτες που δεν άνοιγαν, σκάλες που δεν οδηγούσαν πουθενά, παράθυρα μέσα από τα οποία δεν έβλεπες τίποτα. Χτίστηκε ως μνημείο στην έλλειψη συγκροτημένου νοήματος, προέκυψε ως καρπός μια κοσμοαντίληψης που εξοβέλισε την έννοια της αντικειμενικής αλήθειας, αναδύθηκε ως γέννημα μια θεώρησης που παραγκώνισε την βάση όλων των παραπάνω, το Θεό. Ο Μπαχ όμως, ή -πιο σωστά- η μουσική του Μπαχ χτίζει ένα άλλο οικοδόμημα.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω λίγες σειρές από ένα κείμενο για τον Μπαχ, γραμμένο από κάποιον μουσικοκριτικό: Φαντάσου είναι κτίριο που είναι τόσο όμορφο που όποιος ποτέ μπει σε αυτό, ανεξάρτητα από την ηλικία, κοινωνική θέση, μόρφωσή του συγκινείται, εντυπωσιάζεται. Επίσης φαντάσου το ίδιο κτίριο να το επιθεωρούν μια ομάδα από τους καλύτερους αρχιτέκτονες του κόσμου, που κι αυτοί με τη σειρά τους να εντυπωσιαστούν το ίδιο. Αυτό είναι το μεγαλείο του Μπαχ. Το έργο του έχει απαράμιλλη ομορφιά και συναισθηματική δύναμη η οποία συνδυάζεται με μια αξεπέραστη ικανότητα σε τεχνικές και μαθηματικές δεξιότητες.

Μπαίνοντας μέσα στο οικοδόμημα που χτίζει ο Μπαχ, καταλαβαίνεις ότι πρέπει να υπάρχει τελικό νόημα, πρέπει να υπάρχει απτή και αντικειμενική αλήθεια. Πρέπει να υπάρχει κάτι που να είναι αναγνωρίσιμο από όλους ως ορθό, ως ωραίο, ως αληθινό. Πρέπει να υπάρχει κάποια βάση, κάποιο τελικό κριτήριο. Τι είναι όμως αυτό; Ο Μπαχ θα μας απαντούσε με τον τρόπο που υπέγραφε όλα τα έργα του: Soli Deo Gloria, Μόνο στο Θεό η Δόξα. Για αυτό μας αρέσει ο Μπαχ. Επειδή μας θυμίζει ότι ο κόσμος, η ζωή μας, η ιστορία δεν είναι μια άναρχη, ασυνάρτητη, άλογη πορεία στην οποία είμαστε «μετέωροι ταξιδιώτες». Υπάρχει σχέδιο, υπάρχει νόημα, υπάρχει Θεός.

Φεστιβάλ J.S. Bach 2009

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009, Ώρα 8.30 μ.μ.
Συναυλία με έργα για χορωδία της εποχής Μπαρόκ
Motettenchor Speyer
Διευθύνει η Marie-Theres Brand

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009, Ώρα 8.30 μ.μ.
Συναυλία με Έργα ορχηστρικής μουσικής των J.S. Bach και A. Vivaldi
Σύνολο Νυκτών Εγχόρδων Αθηνών και Εκκλησιαστικό όργανο

Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2009, Ώρα 8.30 μ.μ.
J.S. Bach: Καντάτα Ein feste Burg ist unser Gott BWV 80
(Ισχυρό Φρούριο είναι ο Θεός για μας – Καντάτα της Μεταρρύθμισης)
Χορωδία Musica Sacra
Με συμμετοχή ορχήστρας
Διευθύνει ο Σπύρος Κλάψης

Α΄ Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία
Λεωφ. Αμαλίας 50 – Αθήνα
Τηλ. 210 3231 079

Soli Deo Gloria – Μόνο στο Θεό η Δόξα

Διεύθυνση

Α΄ Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία

Αθήνα

Αμαλίας 50 Αθήνα 10558
Χάρτης



Γλυφάδα

Λ. Βουλιαγμένης 44 Γλυφάδα
Χάρτης




Γραφείο Εκκλησίας
Τ. 210 32 31 079
f. 210 33 16 577
aeee@ath.forthnet.gr